16. joulu, 2018

Otitteko vastaan?

ELokuussa aloitimme vaimoni Sarin kanssa opinnot Suomen teologisen opiston seminaarissa. Meille tuli mahdollisuus opiskella päätoimisesti, mutta täällä voi suorittaa kursseja myös etäpakettina. Syksyn aikana olemmekin saaneet melko pläjäyksen tietoa Raamatusta ja teologiasta. Kursseina mainittakoon Raamattu ja sen tulkinta, Synoptiset evankeliumit, Apostolien teot, Pentateukki, Johdatus teologiaan, Kreikankielen perusteet, Seurakunnan istutus jne. Oppituntien lisäksi lukemista ja esseiden kirjoittamista on siis riittänyt.

Apostolien teoista oli myös 11 osainen Iltaraamattukoulu, johon oli mahdollisuus osallistua netin kautta (webinaari) suorana tai taltioituna. Videotiimissä olleena sain olla välittämässä ohjelmaa seurakuntiin ympäri maata. Samalla Apostolien teot tuli niinkuin kahteen kertaan käytyä läpi. Se onkin yksi hienoimpia Raamatun tekstejä näin "uudenliiton miehen" näkökulmasta ajatellen. Eräs opettajajistani tuumasi aikansa minua haastateltuaan, että "sinä olet niitä uudenliiton miehiä". Ehkäpä siksi juuri Apostolien teot saavat minut syttymään. Katsopaanpa vaikka tätä jaejaksoa:

Ap. t. 19:1-6 "Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella. "Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat."

Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon? Nykyään voitaisiin ehkä kysyä otitteko vastaan? Tässä tapauksessa henkilöt olivat uskossa, mutta saivat Pyhän Hengen, kun Paavali laittoi kätensä heidän päälleen. He siis ottivat vastaan sen mistä Johannes kastaja saarnasi (Luuk. 3:16) ja minkä Jeesus itse lupasi lähettää (Luuk. 24:49 ja Apt. 1:4-8 ). Sen jälkeen tapahtui heissä selvä muutos. He puhuivat kielillä ja profetoivat. He saivat Pyhän Hengen voiman, jotta voisivat olla Jeesuksen todistajia ja sanansaattajia. Tätä samaa tarvitaan, ja kiitos Herralle, sitä tapahtuu tänäänkin. Toisinaan vain tuntuu siltä, että helposti aliarvioimme tällaisen näkyvän Pyhän Hengen kokemuksen. Enkä tarkoita vain kertaluontoista kokemusta, vaan jatkuvaa olotilaa. Toki se on kokemuskin, mutta sitä ei ole tarkoitettu vain sellaiseksi vaan jatkuvaksi voimaksi. Kun luet Apostolien tekoja, niin mieti ja tutki mitä sinulle avautuu näistä asioista; uskoon tuleminen, Pyhän Hengen saaminen, Pyhällä Hengellä kastaminen ja täyttyminen sekä kielillä puhuminen.

Paavalin sanoin, samoista asioista puhuminen ei minua kyllästytä. Siksi haluankin edelleen rohkaista sinua kohtaamaan elävä Jeesus, joka ON. Amen!

Hyvää Kristuksen syntymäjuhlaa, Καλά Χριστούγεννα!

T.Hartsa